ΣΟΣ. Για να είναι υγιής πρέπει να έχει ισορροπημένη διατροφή.

 

Πότε η φυτοφαγία επιδρά αρνητικά στον οργανισμό

©TherapyWave.eu 

Παντα λέμε, και είναι γνώστο άλλωστε, πως ένας οργανισμός για να είναι υγιής πρέπει να έχει ισορροπημένη διατροφή! Τα τελευταία χρόνια αρκετοί έχουν κάνει – και ευτυχώς τους ακολουθούν ακόμα περισσότεροι -μεταστροφή στις διατροφικές τους συνήθειες, σε ένα πιο σωστό για τον ανθρώπινο οργανισμό και όχι μόνο, από άποψη βιταμινών και υψηλής δονητικά τροφής.

Παρ’ ολα αυτά δεν υπάρχει η απαραίτητη παιδεία και η σωστή ενημέρωση ώστε να γίνει μία σωστή μετάβαση από την συμβατική “προγραμματιμένη” διατροφή, με αποτέλεσμα μετά απο κάποιο διάστημα και ανάλογα την κατάσταση του οργανισμού, να παρουσιάζονται πολλές επιπλοκές σε επίπεδο βιταμινών, ιχνοστοιχείων και μετάλλων καθώς και των λειτουργειών των εσωτερικών οργάνων.

Λόγο παιδείας που είπαμε και πιο πριν, αντί να συμβουλευτούν κάποιον ειδικό, κάνουν μία σωστή έρευνα βάση της κατάστασης του οργανισμού τους και να ενημερωθούν σωστά από που θα λαμβάνουν τα απαραιτητα συστατικά για την καλή του λειτουργία, ρίχνουν αλλού το βάρος και ιδιαίτερα στην ελειψη ζωικών τροφών. Τόσα γνωρίζουν δυστυχώς και όπως είπαμε ο “προγραμματισμός της διατροφής” κρατάει δεκαετίες ολόκληρες…

Ο Michael Greger, M.D είναι διάσημος Αμερικάνος βίγκαν, γιατρός, συγραφέας και επαγγελματίας ομιλητής ενώ διατηρεί την ιστοσελίδα συμβουλών Veganmd.com. Όλα τα έσοδα από τα βιβλία του, DVD και ομιλίες πάνε σε φιλανθρωπικούς σκοπούς.  Ο κ. Greger κάνει μια κριτική εκ των έσω και εξηγεί τα σημεία προσοχής μιας βίγκαν διατροφής.

Έχει αποδειχτεί ότι οι φυτοφάγοι έχουν χαμηλότερη χοληστερίνη, λιγότερα καρδιακά, παχυσαρκία, διαβήτη, υπέρταση, καλύτερη διατροφή, λιγότερες πιθανότητες καρκίνου παχέως εντέρου, σκωληκοειδήτιδας κλπ. και είναι πιο υγιείς.Παρόλα αυτά, ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι (παρότι είναι πιο υγιείς) οι φυτοφάγοι και οι βίγκαν έχουν το ίδιο ποσοστό θανάτου με τους κρεατοφάγους! Σε άλλες έρευνες οι φυτοφάγοι είχαν μεγαλύτερες (ως διπλάσιες) πιθανότητες να πεθάνουν από εγκεφαλική βλάβη!

Σε ορισμένες έρευνες οι φυτοφάγοι είχαν διπλάσιες πιθανότητες καταγμάτων λεκάνης! 

Τι πήγε στραβά;

Αιτία 1: Τα κακά λιπαρά και η αναλογία Ω3 προς Ω6 σκοτώνουν! Τα επεξεργασμένα λιπαρά έλαια (σπορέλαια-βούτυρα βιομηχανικά παραγμένα) είναι τόσο κακής ποιότητας (υψηλά σε Ω6, χαμηλά Ω3 λιπαρά, υψηλά τρανς λιπαρά κλπ) ώστε δολοφονούν τους απρόσεκτους φυτοφάγους με διατροφή πλούσια σε αυτά!

Ας καταλάβουμε τις κατηγορίες λιπαρών:

Α) Κορεσμένα λιπαρά(εξαιρετικά κακά) όπως ζωικά λιπαρά, λάδι καρύδας, φoινικέλαια
Β) Μονο ακόρεστα λιπαρά(καλά) όπως ξηροί καρποί, αβοκάντο, ελαιόλαδο, κραμβέλαιο
Γα) Πολυακόρεστα Ω3(εξαιρετικά καλά) όπως σκούρα πράσινα φυλlώδη λαχανικά, καρύδια, καναβόσπορος, λιναρόσπορο-έλαιο
Γβ) Πολυακόρεστα Ω6(κακά) όπως βαμβακέλαια, καλαμποκέλαιο, ηλιέλαιο

Ας καταλάβουμε και την διαδικασία της καρδιακής βλάβης:

H διαδικασία είναι:

i) υγιείς αρτηρίες
ii) -> τραυματισμοί
iii) -> φλεγμονή
ιv) -> οξείδωση χοληστερόλης
v) -> θρόμβος
vi) -> καρδιακή βλάβη ή αρρυθμίες

Που είναι το πρόβλημα

Οι φυτοφάγοι βασικά έχουν πλεονέκτημα λόγω χαμηλής χοληστερόλης και της φυτικής αντιοξειδωτικής διατροφής που μπλοκάρει την οξείδωση χοληστερόλης(iv). Ωστόσο σε όλα τα άλλα σημεία υπάρχει πρόβλημα! Ένα συγκεκριμένο ένζυμο στον οργανισμό μας μετατρέπει τα Ω3 σε EPA και ορισμένα από τα EPA μετατρέπονται σε DHA. Για την διαδικασία αυτή καλά είναι τα μονοακόρεστα λιπαρά αλλά εξαιρετικά είναι τα πολυακόρεστα Ω3. Τα DHA μπλοκάρουν στην διαδικασία εμφράγματος τις φλεγμονές(iii), τις θρομβώσεις(v) και τις καρδιακές βλάβες-αρυθμίες(vi). Γι’αυτό είναι εξαιρετικά. Το Aλτσχάιμερ συνδέεται επίσης με την έλλειψη Ω3.

Το ίδιο ένζυμο μετατρέπει τα Ω6 σε ΑΑ. Τα ΑΑ ενώ είναι απαραίτητα λιπαρά δεν είναι τόσο καλά για την υγεία. Σε μεγάλες ποσότητες παράγουν φλεγμονές(iii). 

Η αλλαγή της διατροφής μας από αναλογία Ω6/Ω3 4:1(ιδανική) μετατράπηκε τα τελευταία 100 χρόνια σε αναλογία 15:1 για τους βίγκαν, 10:1 για τους φυτοφάγους και 7:1 για τους παμφάγους! Αιτία είναι η υπερκατανάλωση πολυακόρεστων Ω6 λιπαρών και προιόντων με αυτά ενώ οι παμφάγοι καταναλώνουν ψάρια που έχουν έτοιμη DHA και EPA και αποφεύγουν τον κίνδυνο!

Λύση: H κατανάλωση συμπληρωμάτων Ω3 ρίχνει τον κίνδυνο καρδιακών κατά 30%. Γι’αυτό χρειάζεται οι φυτοφάγοι – βίγκαν να προσθέσουν Ω3 στην διατροφή τους και η καλύτερη πηγή είναι ο λιναρόσπορος, 1-2 κ.σ. την ημέρα. Για να διασπαστεί επειδή έχει χοντρό τσόφλι θα πρέπει τον αλέσετε(με ηλεκ. μύλο καφέ ή γουδί) ή να αγοράσετε αλεσμένο. Κατόπιν τον φυλάξετε σε ψυγείο και κρατάει για μήνες.  Μπορείτε να τον βάλετε σε ροφήματα, σε σαλάτες, σαν αλεύρι ή σαν αυγό (η αναλογία 1 κ.σ. λιναρόσπορου προς 3 κ.σ. νερού ισοδυναμεί με 1 αυγό ως πρόσδεση). Το έτοιμο λιναρέλαιο χαλάει στο ψήσιμο.

Οι έγκυες (από πριν την σύλληψη ως τον απογαλακτισμό) και οι διαβητικοί καλό είναι να παίρνουν συμπλήρωμα DHA 300mg/μέρα, υπάρχει και φυτικό από θαλλάσια άλγη. Επιπλέον πρέπει οι φυτοφάγοι να ελαχιστοποιήσουν την κατανάλωση πολυακόρεστων λιπαρών προς όφελος των μονοακόρεστων λιπαρών. Πετάξτε όλα τα σπορέλαια από την κουζίνα σας και χρησιμοποιήστε σε λογικές ποσότητες ελαιόλαδο ή κραμβέλαιο.

Αποφύγεται τελείως προιόντα με σπορέλαια ή λάδι καρύδας, φοινικέλαια, βαθυτηγανισμένα φαγητά ή υδρογονωμένα-τρανς λίπη. Αυτό θα οδηγήσει άμεσα σε πτώση της αναλογίας Ω6/Ω3 σε 4:1 !

Αιτία 2: Η ομοκυστεΐνη με την έλλειψη Β12 σκοτώνει! Η ομοκυστεΐνη είναι μια αγγειακή τοξίνη που σε αυξημένα επίπεδα προκαλεί καρδιακά μέσω των τραυματισμών(ii) στο καρδιαγγειακό σύστημα, επίσης είναι νευροτοξίνη βλάπτει τα κύτταρα μας και σκοτώνει εγκεφαλικά κύτταρα. Η ομοκυστεΐνη πρέπει να είναι κάτω από 10 για να μην έχετε πρόβλημα. Στους παμφάγους το 2001 ήταν 12, στους φυτοφάγους 16 και στους βίγκαν 19! Άτομα με ομοκυστεΐνη 16 είχαν τριπλάσιο κίνδυνο καρδιακών ενώ άτομα με 14 είχαν τετραπλάσιο κίνδυνο Αλσχάιμερ. Επίσης συνδέεται με εγκεφαλικά, γεροντική απώλεια ακοής, γενετικές ανωμαλίες, αποβολές κύησης, θρομβώσεις, άνοια, κατάθλιψη κλπ.

Η ομοκυστείνη δημιουργείται σε όλους μας (από τον μεταβολισμό των αμινοξέων) και αντιμετωπίζεται από τον οργανισμό μας με:

A) B6
B) B12 + φολικό οξύ
Γ) Χολίνη

Οι φυτοφάγοι ενώ παίρνουν επαρκές φολικό οξύ δεν παίρνουν αρκετή Β12 ώστε να χαμηλώσουν την ομοκυστείνη ενώ αρκετοί είναι ανεπαρκείς γενικά στην Β12. Οι γορίλες την παίρνουν από έντομα, χώμα και περιττώματα. Οι πρωτόγονοι την έπαιρναν από βακτηρίδια που βρίσκονταν παντού ακόμη και από τον νερό των λιμνών[2]. Ζούμε σε αφύσικο κόσμο γι’αυτό πρέπει να ανακτήσουμε την δυνατότητα μιας υγιούς διατροφής.

Λύση: Γι’αυτό χρειάζονται τρόφιμα ενισχυμένα με Β12 ή 1 συμπλήρωμα. Οι βίγκαν έχουν 80% έλλειψη Β12 και οι ωολακτοφυτοφάγοι κατά 25%. Η πρόσληψη Β12 στους βίγκαν κατεβάζει την ομοκυστείνη στο 8 άμεσα. Μπορείτε να το κάνετε σε εβδοδιαία ή ημερήσια βάση. πχ μισό χαπάκι Β12 των 5000mcg 1 φορά την εβδομάδα(2000mcg+). Αλλιώς για παράδειγμα 1 μερίδα ενισχ. δημητριακών ολικής 2 φορές την ημέρα με διαφορά 6 ωρών. Επίσης η Β12 θα ανεβάσει την ψυχολογική διάθεση και την ενέργεια σας.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s